Ahol a lehajlás pontot ér

Elsődleges fülek

16. alkalommal rendezték meg a Hídépítő Versenyt a BME Építőmérnöki Karán.

A jelentkezők az elmúlt évekhez hasonlóan két kategóriában indulhattak. A „Nagy”, vagyis a Hídépítő Versenyen két méteres, előre meghatározott szigorú kritériumok alapján épült hídszerkezeteket vártak a szervezők, szemben a Classic hídépítő versennyel, ahol bármilyen alternatív anyag használata (például: szívószál, legó) megengedett volt.

A Hídépítő verseny két pályázója közül, az egyik „ragasztó száradási idő probléma” miatt visszalépett. A megmérettetés egyetlen résztvevője így Borsos Bence, a BME Építőmérnöki Kar negyedéves hallgatója volt. Bence tavaly még a Classic kategóriában indult egy rácsos tartós fahíddal. A Hídépítő versenyre is egy fa szerkezettel, a Moriarty névre keresztelt 4122 g súlyú rétegelt háromtámaszú gerendahíddal készült. Kiinduló ötletet a spanyolországi Can Gili és a Szlovéniába tervezett maribori footbridge adták – tudtuk meg a prezentációjából.

Moriarty kiállta a maximális 700 kg-os terhelést

A XVI. Hídépítő Versenyen új értékelési szempontokat vezettek be. Egységnyi súlyravetített teherbírásért 10 pont járt, a fesztávolság egy, másfél vagy kétméteres lehetett. A lehajlásért járó pontszám 1000 N-on, vagyis a használati teherszinten egy L/400-as lehajlást (L/300 és L/500 között maximális pont), emellett a maximális teherszinten mért lehajlást külön pontot ért (minél nagyobb a lehajlás, annál több pont).

Objektív értékelésre összesen 40 pontot adhatott a zsűri: önsúly teherbírás 10 pont, használati teherszinten mutatott lehajlás 8 pont, maximális lehajlás6 pont, a teherbírás becslése 8 pont, további 4 ponttal jutalmazták, ha a készítő pontosan meg tudta határozni a tönkremenetel helyét, illetve még 4 pontot ért, ha a tönkremenetel okát is megmondta.

Szubjektív értékelési szempontok összesen 30 pontot értek: kreativitás 7 pont, anyagválasztás 6 pont, kivitelezés 7 pont, prezentáció 10 pont.

Hídépítő Classicon idén összesen nyolc csapat indult. A hidakkal szemben támasztott kikötés csupán annyi volt, hogy a „felüljenek a terhelőkeretre”, vagyis a hosszuk minimum 950 mm legyen és a súlyuk nem haladhatta meg az 1500 g. „A helyezések sorrendéjét a zsűri objektív szempontok alapján állította fel” – magyarázta Nagy Balázs, a rendezvény egyik főszervezője. „Egy egyszerű képlet használtak, ahol az önsúly és a teherbírás játszott szerepet.”

A beérkezett pályaműveket kilenc tagú szakmai zsűri bírálta el: Dr. Dunai László - Építőmérnöki Kar dékán, Hidak és Szerkezetek Tanszék tanszékvezető; Dr. Farkas György - Hidak és Szerkezetek Tanszék tanszékvezető helyettese; Dr. Bódi István - Hidak és Szerkezetek Tanszék egyetemi docens; Hunyadi Mátyás - Céh Zrt. főtervező; Molnár Kázmér - Unitef 83 Zrt.; Magyar János - A-Híd Építő Zrt.; Németh Tamás - Főmterv Zrt.; Szojka Anita - MAHIR Kiállítás és Rendezvény Kft.; Pál Gábor - Speciál Terv Építőmérnöki kft.

A terhelést vezette: Dr. Völgyi István Hidak és Szerkezetek Tanszék

Moderátor: Budaházy Viktor Hidak és Szerkezetek Tanszék doktorandusz

Hídépítő Classic helyezettjei:

1.    helyezett: ‐ Kör‐Vas‐Út Tagozat: Dávid Milán, Bersényi Ágoston, Bacsa Tibor, Kovács Tamás

  • Pontszám: 2056
  • Szerkezet: alulfeszített fahíd
  • Önsúly: 220 g
  • Teherbírás: 27,6 kg
  • Intézmény: BME Építőmérnöki Kar – Infrastruktúra szakirány

2.    helyezett: Nagy Péter Balázs

  • Pontszám: 2053
  • Szerkezet: Rácsos tartós drót‐fa híd
  • Önsúly: 255 g
  • Teherbírás: 30,8 kg
  • Intézmény: BME Építőmérnöki Kar – Magasépítési Szakirány

3.    helyezett: Budai Gábor

  • Pontszám: 1875
  • Szerkezet: rácsos tartós híd rétegelt ragasztott falemezből
  • Önsúly: 875 g
  • Teherbírás: 219 kg
  • Intézmény:  BME Építőmérnöki Kar – másodéves hallgató – még nem szakosodott
  • Híd neve: Rácsos fahíd

4.    helyezett: Szabó Zoltán

  • Pontszám: 1808
  • Szerkezet: Ragasztott fából készült gerendahíd
  • Önsúly: 942 g
  • Teherbírás: 115 kg
  • Intézmény: BME Építőmérnöki Kar – Magasépítési szakirány

5. helyezett: Kard Eszter, Medveczky Zsófia, Vörös Attila, Spengler Csaba

  • Pontszám: 1780
  • Szerkezet: Chipes dobozokból és fenyőlécből készült gerendahíd
  • Önsúly: 440 g
  • Teherbírás: 22 kg
  • Intézmény : Kard Eszter;Medveczky Zsófia; Vörös Attila: ELTE Spengler Csaba: BME

6. helyezett: Horváth Kornél, Stefán Bence, Medgyesi Bálint, Mehrfelsz Norina

  • Pontszám: 1299
  • Szerkezet: rácsos tartós híd hurkapálcákból, ragasztóból, befőttes gumiból
  • Önsúly: 1451 g
  • Teherbírás: 105 kg
  • Intézmény – Pécsi Tudományegyetem – Műszaki és Informatika Kar
  • Híd neve: Mindent bele

7. helyezett: Gelencsér Ivett

  • Pontszám: 1163
  • Szerkezet: gerendatartó fa lécekből, sörös dobozokból Pur hab kitöltéssel
  • Önsúly: 1587 g
  • Teherbírás: 269 kg
  • Intézmény: Pécsi Tudományegyetem – Műszaki és Informatika Kar
  • Híd neve: Pécs lelke

8. helyezett: Dormány András

  • Pontszám: 742
  • Szerkezet: gerendatartó laminált padlóból, acél szelvényekből
  • Önsúly: 2008 g
  • Teherbírás: 324 kg
  • Intézmény: Pécsi Tudományegyetem – Műszaki és Informatika Kar
  • Híd neve: Falumínium

Leglátványosabb tönkremenetel különdíj megosztott nyertesei:

Horváth Kornél, Stefán Bence, Medgyesi Bálint, Mehrfelsz Norina: rácsos tartós híd hurkapálcákból, ragasztóból, befőttes gumiból

Budai Gábor: rácsos tartós híd rétegelt ragasztott falemezből

Innovációs különdíj nyertese:

Gelencsér Ivett: Pécs lelke

A XVI. Hídépítő Verseny az Építőmérnöki Szakmai Hét keretében valósult meg, amelyet a Zielinski Szilárd Szakkollégium és az Építőmérnöki Kar Kari Hallgatói Tanács Rendezvényszervező Bizottsága szervezett.

A Szakmai hét célkitűzése, hogy a Kar hallgatói elmélyítsék az Egyetemen szerzett elméleti és gyakorlati tudásukat, valamint szorososabbá fűzze a kapcsolatot az építőipari cégekkel. Az érdeklődő építőmérnök hallgatók előadásokat hallgathattak, gyárlátogatások résztvevőiként bővíthették ismereteiket vagy különböző versenyeken mérhették össze tudásukat a Szakmai Héten.

Fotó: Papp Helga